Akaryakıt sektörüne ilişkin görüşlerini aldığımız Kaya Atalay, sektörde hizmet veren binlerce çalışandan biri. İşin mutfağında yaklaşık 20 yılını geçiren Atalay sektörün en büyük sıkıntıları arasında aracı dağıtım firmaları ve bayilik sisteminin olduğunu belirterek, eskiden olduğu gibi Beyaz Bayrak Sistemi’nin getirilmesini ve direkt rafineriden akaryakıt alan bağımsız akaryakıt işletmelerine izin verilmesini istedi.

“Bir çalışan olarak ben işin yöneticilik kısmında da bulundum, pompacılık kısmında da bulundum. Amcamın oğlunun istasyonu vardı, yarı yarıya patron kısmında da bulundum.” diyen ve akaryakıt sektörüyle ilgili pek çok sıkıntı bulunduğunu dile getiren Atalay, bu durumda devletin payına düşen, işverenin payına düşen ve işçinin payına düşen sorumluluklar bulunduğunu söyledi.

Atalay, “İşverenin payına düşen durumlarda hiçbir şekilde yasalara uygun hareket edilmiyor. Çalışma şartları konusunda, maaş konusunda, mesai konusunda, yeme içme konusunda yasal düzenlemelere uyulmuyor. Bir de örneğin ayda 1 milyon TL kazanan istasyonların patronları var ancak yanındaki pompacı yine asgari ücretle çalışıyor. Tekirdağ’dan çıkın Hakkâri’nin en ücra yerine kadar benzin istasyonlarının durumu hep aynı şekildedir.” ifadesini kullandı.

BEYAZ BAYRAK SİSTEMİ 2005 YILINDA KALDIRILDI

Devletin sorumluluğuna gelince, devletin bu konuda hiçbir şekilde denetleyici rol üstlenmediğini belirten Atalay, “Saldım çayıra Mevla’m kayıra gibi bir durum söz konusu. Yani ben yaklaşık 20 senedir bu sektörün içerisindeyim bu aracıları ortadan kaldırma isteği var, mesela çiftçi için diyorlar ki “aracıları ortadan kaldıralım, direkt mal satsın”, ama bunu akaryakıt sektörü için yapmıyorlar. İlla diyorlar ki bir aracı koyacağız. İşte ana dağıtıcı firma olmak zorunda, bayiler bunlara bağlı olmak zorunda. Hâlbuki istasyonu işleten istasyon sahipleri bu külfeti kendileri karşılayabilecek durumdalar. Yani pompa olsun, diğer yatırımlar olsun. Direkt rafineriden de yakıtını alıp daha ucuza da satabilirler.” dedi.

Eskiden Beyaz Bayrak Sistemi’nin bulunduğuna değinen Atalay, “Bu sistemde akaryakıt istasyonu devletin istediği şartları hazırlıyordu. Güvenlik sistemiyle ilgili olsun diğer konularda olsun devletin istediği kurallar neyse onları sağlıyordu ve gidiyordu akaryakıtı direkt rafineriden alıyordu, aracısız olarak. Ama şimdi mesela bu Petrol Ofisi, BP’si Shell’i bunlar aracı firma. Dolayısıyla onlar bir kısmını kazanıyor, sonra bayi kazanıyor. Beyaz bayrak sistemi 1 Ocak 2005 tarihi itibariyle kaldırıldı maalesef.” şeklinde konuştu. (kaynak:haymanagazetesi.org)

CEVAP VER