ABD Hava Kuvvetleri, yaklaşık 60 yıldır kullanılan ve ‘açık semalar’ (open skies) görevlerinde yeralan Offutt Hava Kuvvetleri Üssü’ndeki 45. Keşif Filosunun OC-135B tipi uçağını emekli etti. Özel kamera sistemiyle ikili anlaşmalar dâhilinde birçok ülke üzerinde uçuş gerçekleştiren 60 yıllık uçak toplam 36.064 uçuş saati ve 6.135 kalkış ve iniş kaydetti.

61-2672 kuyruk numaralı uçak son 20 yılını Uluslararası Açık Semalar Antlaşması’nı gerçekleştirmek için başta Rusya olmak üzere hava fotoğrafçılığı görevlerinde uçarak geçirdi. Trump yönetimi geçen Kasım ayında aralarında Türkiye’nin de olduğu 34 ülkeden oluşan anlaşmadan çekildikten sonra bu uçağa ihtiyaç kalmamıştı.

Aynı derecede sorunlu bir bakım geçmişine sahip olan 61-2670 kuyruk numaralı ikinci Açık Semalar uçağı da 4 Haziran’da emekliye ayrılacak. Her ikisi de depolanmak ve sonunda hurdaya çıkarılmak üzere Hava Kuvvetlerinin Arizona, Tucson yakınlarındaki çöl mezarlığına uçacak.

Filonun kendilerine “Yaban Kedileri” adını veren havacıları, uygunsuz zamanlarda ve uygunsuz yerlerde bozulma yönünde can sıkıcı bir eğilimi olan eski uçağı yine de takdirle anıyor.

TAŞ DEVRİ UÇAĞI OLARAK ADLANDIRILIYOR

Güvenilmez olsa da 45. Filonun sadık bir üyesi olan 61-2672 nolu uçak Rusya semalarında uzun süre görev yaptı. 9 adet OC-135 uçağa sahip olan 45. Filo, altı ay içinde ikinci uçağını emekli etmiş olacak.

Boeing, uçağı inşa etti ve 30 Nisan 1962’de Askeri Hava Taşımacılığı Hizmetine teslim etti. Üç yıl sonra hava keşif için yeniden yapılandırılan ve sensör adı verilen pahalı bir kamera takımıyla donatılan uçak, yaklaşık 20 yıl sadece Açık Semalar görevlerine özel olarak ayrıldı.

Jet çağının başlangıcına tarihlenen ve Taş Devri uçağı olarak da adlandırılan yaşlı Açık Semalar uçağı, Offutt’taki 55. Keşif filosunun çoğunu oluşturan RC-135 Rivet Joint ve Cobra Ball uçaklarına monte edilen yenilenmiş motor ve aviyoniklerden yoksun bulunuyor. OC-135’ler, son yıllarda ABD Hava Kuvvetleri’ndeki en kötü bakım kayıtları arasında yer alıyor.

Temmuz 2016’da 61-2672 kuyruk nolu uçak iniş takımlarının kalkıştan sonra tam olarak geri çekilememesi ve teçhizatı kapalı olarak Rusya üzerinde üç saat boyunca uçması nedeniyle hava fotoğrafçılığı görevini iptal etmek zorunda kaldığında Rusya ve ABD’de gazete manşetlerine çıktı. Bu, uçağın o yıl içinde en az beşinci uçuş sırasındaki mekanik arızası oldu. (Haberola-Necdet Gürsoy)

CEVAP VER