Transonik hızlarda kiriş destekli kanat testlerinde kullanılacak MD-90 jeti kapsamlı bir modifikasyona tabi tutulacak. Jetin Victorville, Kalifornia’dan Palmdale’e yaptığı ferry uçuşunun fotoğraflarını yayınlayan ABD’li uçak imalatçısı Boeing, sürdürülebilir havacılığa odaklanan bu deneysel uçak projesinin önemli bir kilometre taşına işaret ettiğini duyurdu.

Bu kapsamda Boeing, NASA’nın “Sürdürülebilir Uçuş Tanıtım Projesi”nin bir parçası olarak ses hızının hemen altında ve hemen üzerindeki “Transonik” hızlarda Kiriş Destekli Kanat (Transonic Truss-Braced Wing/TTBW) konfigürasyonunu test etmek için modifikasyon yapılacak alana bir MD-90 uçağı gönderdi.

Boeing ile NASA’nın yetkilileri deneysel X-66A uçağının geliştirilmesindeki dönüm noktasını kutlamak için 17 Ağustos’ta Boeing tesisinde bir araya geldi.

SUGAR PROGRAM

X-66A, NASA’nın ABD’nin net sıfır havacılık sera gazı emisyonu hedefine ulaşmasına yardımcı olmaya odaklanan ilk deneysel uçağı olacak. Modifikasyonun yakında başlaması, yer ve uçuş testlerinin ise 2028’de start alması bekleniyor.

Daha geniş açıklıklara ve daha yüksek en-boy oranlarına sahip payandalarla desteklenen ultra ince kanatlarla, TTBW tasarımı ve beklenen diğer teknolojik gelişmeler, yakıt kullanımında ve emisyonlarda yüzde 30’a kadar azalma sağlayabilecek. Boeing ve NASA, “Ses Altı Ultra Yeşil Uçak Araştırma” (Subsonic Ultra Green Aircraft Research/SUGAR) Programı aracılığıyla konsept üzerinde on yıldan fazla bir süredir işbirliği yapıyor.

Konuya ilişkin açıklamada bulunan NASA Havacılık Araştırma Görev Müdürlüğü Programlar Sorumlusu Ed Waggoner, “NASA olarak, Boeing ile X-66A Sürdürülebilir Uçuş Tanıtım Projesi üzerinde çalışmaktan ve havacılığı 2050 net sıfır sera gazı emisyonu hedefine doğru hızlandırmak için kritik katkılarda bulunmaktan heyecan duyuyoruz.” ifadelerini kullandı. (Haberola-Necdet Gürsoy)

CEVAP VER