Ankara Büyükşehir Belediyesinin, ilçe otobüslerini tek bir merkezde toplamak ve vatandaşların ulaşımını kolaylaştırmak amacıyla 7 Eylül 2022 tarihinde açtığı 25 araç kapasiteli “Başkent İlçeler Terminali” otobüsçülerden yeterli ilgiyi görmüyor. Ankara’nın 9 merkez ilçesi dışında kalan diğer 16 ilçeye hizmet vermek için kurulan terminale Ayaş, Bala, Çamlıdere, Elmadağ, Evren, Güdül, Kalecik, Polatlı ve Şereflikoçhisar Özel Halk Otobüsleri neredeyse hiç uğramıyor.

Zabıtanın sıkıştırmasıyla araçlarını koyacak yer bulamayanların mecbur kaldıklarında ilçe terminaline geldiklerini belirten Kahramankazan Özel Halk Otobüsü sürücüsü Metin Köz, haymanagazetesi.org internet haber sitesine konuya ilişkin şu değerlendirmelerde bulundu:

Şoförler olarak yevmiye alamıyoruz

“Ankara’nın diğer ilçelerine nazaran en ucuz toplu taşıma araçları Kahramankazan Özel Halk Otobüsleri diyebiliriz. Tek sıkıntımız araçlarımız çok yakıyor ve mazot pahalı. Biz Özel Halk Otobüsçüleri (ÖHO) olarak bunların altından kalkamıyoruz. Toplu taşıma ücretlerine yapılacak zammı bekliyoruz. Ancak seçimden dolayı şu anda bu zam bize yapılmıyor. Biz bu otobüslerde şoförler olarak yevmiye alamıyoruz.”

Köz, “Ayrıca terminal işletmesinden bir talebimiz oldu. ‘Buraya otobüsleri yıkayacak bir yer yapılsın’ diye. Buradaki yetkili müdüre birkaç kere söyledik pek duyarlı olmadı, cevap alamadık. Burada bir yıkama ünitesi olsa herkes yıkatır. Makul bir fiyattan aracımızı yıkatırız.” dedi.

Terminalde kendilerine ayrılan sosyal donatıların yetersiz olduğuna vurgu yapan Köz, sözlerini şöyle sürdürdü:

Soğuk havalarda zorlanıyoruz

“Hareket saatini bekleyen biz şoförlerin faydalandığı bir konteyner ve içinde küçük bir kafeteryası var. Kışın soğukta kalmamak için mecburen burayı kullanıyoruz. Ancak çok dar bir alan ve 8-10 kişi itiş kakış, zar zor sığıyor içine.

Bir de burada bize tahsis edilen konteyner tuvalet arızadan dolayı bir aydır kapalı, park yönetimi ilgilenmiyor. Yan taraftaki Aktim İş Merkezi olmasa işimiz zor.”

Zabıta sıkıştırırsa terminale geliyorlar

Sürücü Metin Köz, terminalin işleyişi hakkında bilgi verirken de şunları söyledi:

“İlçe terminalinde araç başı günlük park ücreti 25 TL, günde bir kez ödeniyor ve 24 saat geçerli oluyor. 25 lira ödemek istemediği için buraya gelmeyenler de var. Gidiş saati kısa olanlar sağda solda bekleyerek saatini doldurarak oradan gidiyorlar. Diğerleri buraya geliyor.

Kızılcahamam, Kahramankazan, Beypazarı, Nallıhan, Haymana ve bazen Lalahan geliyor. Çubuk geliyordu, Akyurt geliyordu, onlar çok zorda kalırsa geliyor. Zabıta sıkıştırıp da koyacak yer bulamazsa geliyor.

Terminal olmaya en müsait yer burası

Terminale giriş çıkış yapan araç sayısının artması gerektiğini ifade eden Köz sözlerini şöyle tamamladı:

Kahramankazan’ın 30 tane ÖHO toplu taşıma aracı var. Kızılcahamam’ın 38 tane. Beypazarı terminalden günde 20 araba çıkarıyor. Nallıhan günde 5-6 araba, Haymana günde 10 araba çıkarıyor.

Ankara’nın toplam 25 ilçesinden 9’u merkezde. Geri kalan diğer 16 ilçeden saydıklarım dışında kalan Ayaş, Bala, Çamlıdere, Elmadağ, Evren, Güdül, Kalecik, Polatlı, Şereflikoçhisar ÖHO’lar buraya uğramıyor diyebiliriz.

Ankara’da ilçe terminali olmaya en müsait yer burası, köprü altında. Günlük 200-300 arabaya ulaşsa buraya çok güzel şeyler yapılır.”

Otobüsçüler güçlerini kendi lehlerine kullanamıyorlar

Toplu taşıma hizmet standartlarının artırılarak geliştirilmesi için şoförlere verilen eğitimlerin yaygınlaştırılması gerektiğini söyleyen kafeterya çalışanı Osman Şahindağ ise, “Ayrıca özel halk otobüsü esnafı ne sigorta, ne akaryakıt, ne yedek parça konularında Türkiye Özel Halk Otobüsleri Birliği (TÖHOB) mesleki birliklerinden faydalanamıyorlar. Güçlerini kendi lehlerine kullanamıyorlar. Buradaki ilçe terminalinde kullanabilecekleri sosyal tesis yok, yıkama istasyonu yok. Temel insani donatılardan yoksunlar. Şoförlere tahsis edilen ve içine 8-10 kişinin ancak girebildiği 7×3=21 m2’lik bu konteyner yetersiz kalıyor.” dedi. (kaynak:haymanagazetesi.org)

CEVAP VER