Geçen yıl İtalya’da talihsiz bir sert iniş yapan ABD Donanmasına ait C-26D operasyonel destek uçağı, Avrupa’da uygun bir C-26 bakım merkezi bulunamayınca 2.241 millik, sekiz duraklı, sekiz günlük, sekiz ülkeli bir yolculuk yaparak Napoli’den, ABD’nin Teksas Eyaleti’ndeki bir bakım merkezine uçtu.

Uçak, geçtiğimiz günlerde Tolga Özbek’in haberini yaptığı ve Türkiye tarafından satın alınması gündemde olan Sino Swearingen şirketinin sivil olarak tasarladığı Metroliner uçağının ABD Donanması’nda kullanılan modeli C-26D idi. Uçak, çift turboprop motora sahip, malzeme ve personel naklinde kullanılıyor.

ABD Donanması Deniz Destek Faaliyeti kapsamında Napoli’de konuşlanmış olan bir C-26D donanma uçağı, Kasım 2021’de talihsiz bir sert iniş sırasında iniş takımlarına, gövde iniş takımı noktalarına ve yakıt deposuna zarar verdi.

Ekim 2020’de önceki bir sert inişten öğrenilen dersleri kullanan onarım ekibi, bu uçağın onarımı için daha hızlı bir rota bulmaya kararlıydı. Ekip hızlı bir şekilde müdahale etti, hasarı değerlendirdi ve yapısal onarımlar yapmak ve yakıt depolarını mühürlemek için sahaya teknik ekipleri gönderdi. Daha sonra, tam onarımın en iyi şekilde bir depo tesisinde gerçekleştirileceğine karar verildi.

ÖZEL UÇUŞ İZNİ ALIYOR

Gerekli zaman aralığında Avrupa’da uygun bir C-26 deposu bulamayan ekip, yapılacak en uygun hareketin uçağı Teksas, New Braunfels’deki bir onarım tesisine uçurmak olduğunu belirledi.

Bu tür durumlarda, uçağın kabin basıncı olmayacağı için özel bir uygulama gerçekleştiriyor. Uçak kabin basıncı ihtiyacı olmayan 10 bin feet yani yaklaşık 3 bin 300 metre yükseklikten uçuruluyor. Ancak düşük irtifa nedeniyle uçağın yakıt sarfiyatı artarken menzil de kısalıyor.

ATLANTİK OKYANUSUNU DOĞRUDAN GEÇEMEDİ

Bu ikinci uçağın sert inişten kaynaklanan hasarı ilk uçağınki kadar kötü değildi ve bu uçağı Teksas’a ulaştırmak için uçuşa elverişli hale getirmek mümkün oldu. Depoda onarım yapmanın yerinde onarım yapmaktan daha hızlı ve daha ucuz olması da göz önüne alındı.

Alttan kanatlı, çift motorlu turboprop uçaktaki uçuş sınırlamaları nedeniyle, ekip doğrudan Atlantik Okyanusu’nu geçemedi. Uçak için Almanya’nın Ramstein kentinden geçen güvenli bir rota çizen pilotlar, Stornoway, İskoçya; Keflavik, İzlanda; Narsarsuaq, Grönland; Goose Bay, Kanada; Burlington, Vermont; Louisville, Kentucky; yoluyla Teksas, New Braunfels’e güvenli bir şekilde indi.

Teksas tesisinde son yapısal onarımlardan geçecek olan uçağın iki ila üç ay içinde Napoli’ye dönmesi bekleniyor.

Fairchild Metroliner 23 hafif ticari uçağının askeri versiyonu olan C-26D uçakları, yüksek öncelikli ikmal ve kilit personelin uzak, hizmet verilmeyen veya besleme sahalarına taşınması için hızlı yanıt nakliyeleri sağlıyor. ABD Donanması, Deniz Destek Faaliyeti kapsamında Napoli’de ve İtalya’nın Sigonella Deniz Hava Üssü’nde konuşlu dört C-26D uçağı işletiyor. (Haberola-Necdet Gürsoy)

CEVAP VER