Eylül 2008’den beri Arizona Çölü’nde depolanan “Damage Inc. II” lakaplı B-52H Stratofortress bombardıman uçağı yeni teknolojileri test etmek için yer tabanlı bir entegrasyon modeli olarak yeni bir rol üstlenecek.

Yine Arizona çölünden yeniden dirilen öncülleri “Ghost Rider” ve “Wise Guy”ın aksine, aktif filoya yeniden katılmayacak olan 61-009 kuyruk nolu uçak birebir ölçekli maket (mock-up) olarak hizmet verecek.

Geçtiğimiz bahar aylarında kanatları, gövdesi ve yatay stabilizatörünün çıkarıldığı yer olan Pima Hava ve Uzay Müzesi’ne gönderilen MSN 464436 imalat seri nolu uçak, 1 aylık bir yolculuğun ardından Arizona Çölü’nden yaklaşık 1600 km uzağa, Oklahoma’daki Tinker Hava Kuvvetleri Üssü yakınlarındaki Boeing tesisine nakledildi.

Burada sol kanatla yeniden birleştirilecek olan uçak daha sonra yeni teknolojilerin ve mevcut ve gelecekteki değişikliklerin B-52 uçağıyla ne kadar iyi entegre olacağını test etmek için bir entegrasyon modeli olarak hizmet edecek.

Sağ kanat ve yatay stabilizatör, B-52H Uçak Yapısal Bütünlük Programı (ASIP) için yapısal bütünlük araştırmasını desteklemek üzere Wichita, Kansas’taki McFarland Araştırma ve Geliştirme Merkezine nakledildi.

ABD Hava Kuvvetleri uçağın yenilenmesini ve taşınmasını finanse ederken, Boeing, geliştirme ve test faaliyetlerine izin vermek için maketi barındıracak altyapıyı sağlayacak.

B-52 TARİHİNİN EN BÜYÜK MODERNİZASYON ÇABASI

Bu kadar büyük bir yükü taşımak çok fazla planlama gerektiriyordu. Mürettebat, üst geçitleri geçmek ve kenar boşluklarının santimetrelerle ölçüldüğü kavşaklardan dönmek zorunda kaldı. B-52 ve eskortları, trafiğin geçmesine izin vermek için konvoyun her birkaç kilometrede bir kenara çekmesini gerektiren iki şerit trafik aldı. Arizona’dan Oklahoma’ya olan tüm yolculuk neredeyse dört hafta sürdü.

B-52, tarihinin en büyük modernizasyon çabasını yaşıyor. B-52 filosu, sekiz adet Pratt & Whitney TF33-PW-103 turbofanın modern Rolls-Royce F130 motorlarıyla değiştirilmesi de dâhil olmak üzere birçok önemli yükseltme alıyor. 1960’ların çekirdek radarının modern savaş uçaklarında bulunanlara benzer yeni bir AESA radar sistemine yükseltildiği uçak, büyük bir iletişim yükseltmesini yeni tamamladı ve yakında yeni bir Taktik Veri Bağlantısı özelliğine sahip olacak.

Bu platformu 2050’ye kadar uçurmanın kapılarını aralayan ABD Hava Kuvvetlerinin envanterinde 76 adet B-52 bulunuyor. (Haberola-Necdet Gürsoy)

 

 

CEVAP VER