Brezilyalı uçak imalatçısı Embraer, bugün, endüstrinin 2050 yılına kadar net sıfır karbon emisyonu hedefine ulaşmasına yardımcı olmak için araştırdığı bir konsept uçak ailesini duyurdu. Şirketin “Sürdürülebilirlik İş Başında” (Sustainability in Action) girişiminin en sonuncusu olan “Energia Ailesi”nin ayrıntıları, Embraer’in São José dos Campos’taki üretim tesisinden YouTube kanalıyla canlı olarak yayınlandı.

Şirket, enerji hasadı, depolama, termal yönetim ve sürdürülebilir uçak tahriki uygulamalarını daha iyi anlamak için mühendislik üniversiteleri, havacılık araştırma enstitüleri ve küçük ve orta ölçekli işletmelerden oluşan uluslararası bir konsorsiyumla ortaklık kurdu.

Energia Ailesi, elektrik, hidrojen yakıt hücresi, çift yakıtlı gaz türbini ve hibrit-elektrik olmak üzere farklı tahrik teknolojilerini içeren farklı boyutlarda dört konsept uçaktan oluşuyor.

Energia Hibrit (E9-HE)

  • hibrit elektrikli tahrik
  • %90’a varan CO2 emisyon azaltımı
  • 9 koltuk
  • arkaya monte motorlar
  • teknoloji hazırlığı –2030

Energia Elektrik (E9-FE)

  • tam elektrikli tahrik
  • sıfır CO2 emisyonu
  • 9 koltuk
  • arkada ters dönen pervane
  • teknolojiye hazırlık – 2035

Energia H2 Yakıt Pili (E19-H2FC)

  • hidrojen elektrik tahriki
  • sıfır CO2 emisyonu
  • 19 koltuk
  • arkaya monte elektrikli motorlar
  • teknolojiye hazırlık – 2035

Energia H2 Gaz Türbini (E50-H2GT)

  • hidrojen veya SAF/JetA Türbin tahriki
  • %100’e kadar CO2 emisyonu azaltma
  • 35 ila 50 koltuk
  • arkaya monte motorlar
  • teknolojik hazırlık – 2040

Her uçak, teknik ve müteakip ticari uygulanabilirliği açısından değerlendiriliyor.

Sürdürülebilirlik asıl hedef

Embraer’in Mühendislik, Teknoloji ve Kurumsal Stratejiden Sorumlu Kıdemli Başkan Yardımcısı Luis Carlos Affonso, Energia ailesinin gerekçesini açıkladı. “Sektörün sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşmasına yardımcı olmak için yeni teknolojilerin geliştiricisi olarak rolümüzü görüyoruz. Net sıfıra ulaşmanın kolay veya tek bir çözümü yoktur. Yeni teknolojiler ve destekleyici altyapıları zamanla çevrimiçi hale gelecektir. Emisyonları er ya da geç azaltabilecek olan ilk uçak konseptlerini geliştirmek için şu anda çalışıyoruz. Küçük uçaklar, daha büyük uçaklara ölçeklendirilebilmeleri için yeni tahrik teknolojilerini test etmek ve kanıtlamak için idealdir. Bu yüzden Energia ailemiz çok önemli bir platform.”

Embraer Ticari Havacılık Başkanı ve CEO’su Arjan Meijer, şirketin sürdürülebilirlikle ilgili stratejisi hakkında şunları söyledi: “Sektörümüzde daha sürdürülebilir bir havacılığa doğru büyük bir dönüşüm göreceğiz. Bölgesel uçakları geliştirme, sertifikalandırma ve destekleme konusundaki 50 yıllık tecrübesiyle Embraer, yeni yıkıcı yeşil teknolojilerin hayata geçirilmesini uygulanabilir kılmak için benzersiz bir konumda.”

Energia uçakları hala çizim tahtasında olmasına rağmen, Embraer uçaklarından kaynaklanan emisyonları azaltmada şimdiden ilerleme kaydetti. E-Jets ailesinde sürdürülebilir havacılık yakıtı (SAF), şeker kamışı ve kamelya bitkisinden elde edilen yakıt ve fosil yakıt karışımlarını test etti. Şirket, 2030 yılına kadar tüm Embraer uçaklarının SAF uyumlu olmasını hedefliyor. Geçen Ağustos ayında Embraer, tanıtım amacıyla yüzde 100 elektrikle çalışan tek motorlu bir EMB-203 Ipanema’yı uçurdu. 2025 için bir hidrojen yakıt hücresi tanıtımı planlanıyor ve şirketin tamamen elektrikli, sıfır emisyonlu dikey kalkış ve iniş aracı olan eVTOL, 2026’da hizmete girecek şekilde geliştiriliyor. (Haberola-Necdet Gürsoy)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CEVAP VER