ABD Hava Kuvvetleri’nin havadan yakıt ikmal tankeri olarak kullandığı eski bir KC-135, atmosferik radyasyonu tespit edebilen yeni ekipmanla donatılmasının ardından bir WC-135R’ye dönüştü ve nükleer füze denemelerinin algılanması amacıyla kullanılmaya başlandı.

Nebraska, Offut Hava Kuvvetleri Üssü’nde görev yapan WC-135R “nükleeri koklayan” (nuke-sniffer) jeti aslında 1964’te inşa edildi.

Eski havadan yakıt ikmal tankeri, atmosferik radyasyonu tespit edebilen yeni ekipmanla yeniden donatıldı ve modern “cam kokpit” kontrolleriyle güncellendi. Uçak, Offutt Üssü keşif filosunda bulunan RC-135 tipi diğer uçaklarla aynı, daha yeni, daha sessiz turbofan motorlara sahip.

RADYASYON KAYNAĞINI ANALİZ EDECEK

Filoya teslim edilmesi planlanan yenilenmiş üç KC-135’ten ilki olan bu uçak 1963 yılındaki Sınırlı Nükleer Test Yasağı Anlaşmasını desteklemek için hava örnekleri toplayıp analiz ederek Constant Phoenix misyonunu uçuracak.

Görev, Soğuk Savaş dönemine kadar uzanıyor. Rusya ile gerilimin artması ve Kuzey Kore’nin bu yıl füze deneme programını bir dizi fırlatma ile hızlandırmasıyla birlikte önemi arttı.

Uzmanlara göre, dünyanın nükleer testleri algılamak için bu tür bir yeteneğe ihtiyacı var.

Dönüşüm sırasında, tankerlerden uzun yakıt ikmali bomları kaldırıldı ve uçakların aviyonikleri ve uçuş sistemleri, üsteki diğer uçaklara uyacak şekilde yükseltildi.

Uçaklar ayrıca, gövdenin her iki tarafında, kanat üzerinde küçük algılama bölmeleri ile donatıldı. Bölmelerin içindeki filtreler, nükleer bir patlamadan gelen küçük parçacıkları yakalayarak analistlere bombanın veya radyasyon kaynağının bileşimi hakkında önemli bilgiler veriyor.

Bir sonraki WC-135R’nin bu kış teslim edilmesi, üçüncü jetin ise 2023 yazında gelmesi bekleniyor.

ÖNCEKİ İKİ UÇAK SORUNLUYDU

Üç yeni uçak, Boeing’in 1961 ve 1962’de inşa etmesinden bu yana birkaç güncellemeden geçen ve son yıllarda kötü şöhretli “hangar kraliçeleri” olan iki eski WC-135’in yerini alıyor.

Bu uçaklardan ilki çileden çıkaran arızaları ve üzücü uçuşlarıyla tanınan 62-3582 kuyruk numaralı WC-135C, Kasım 2020’de Arizona’daki çöl hurdalığına uçmadan önce törenle emekli edildi.

İkincisi, 61-2667 kuyruk numaralı bir WC-135W, birkaç ay daha uçmaya devam edecek. Ancak ABD Hava Kuvvetleri’ndeki en kötü bakım kayıtlarından birine sahip. (Haberola-Necdet Gürsoy)

 

 

 

CEVAP VER