ABD Donanması, öğrenci pilotların uçak gemisine iniş-kalkış eğitimlerinde kullanılan Boeing T-45 Goshawk filosunun yerine yeni bir jet eğitim uçağı aramaya başladı.

Yeni öğrencilerin jet eğitim sisteminin bir parçası olarak, donanma; 2028 veya daha erken bir tarihte gelişimsel olmayan, karasal meydanlarda iniş egzersizi yapabilecek, nükleer uçak gemilerinde ise sadece “dokun ve git” (touch and go) egzersizleri yapabilecek bir uçak arıyor.

Fırlatma koltuklu, iki pilotlu bir jet olması istenen uçağın her iki kokpitten de uçurulabilmesi gerekiyor.

Hangi uçaklara; Boeing F-18E/F Super Hornet’i uçak gemisine indirmeye yardımcı olan “Hassas İniş Modu” gibi gelişmiş teknolojileri entegre edebileceğini bilmek isteyen donanma, eğitim uçağının otomatik bir çarpışma önleme sistemine sahip olmasını da talep ediyor.

ABD Donanması, bir uçak gemisinin kısa güvertesine iniş için eğitimin ayırt edici özelliği olan yüksek alçalma oranlarında iniş konusunda belirli uçakların değerlendirilmesini istiyor.

ABD HAVA KUVVETLERİ T-X İHALESİNE KATILAN RAKİPLER YARIŞACAK

Yeni nesil eğitim uçağının yılda 400 saat uçması bekleniyor.

Donanma, karasal meydanlarda iniş egzersizi yapacak uçaklarda uçak başına yılda bin 200 iniş yapmayı, ayrıca her bir uçağın bir uçak gemisine yılda 45 kez touch and go yapmasını istiyor.

Uçağın en az 14.400 saat uçuş ömrüne sahip olması ve 43.200 inişe dayanabilmesi gerekiyor.

Donanma, uçak gemilerine inen ya da uçak gemilerinden kalkan T-45 Goshawk’tan farklı olarak, yeni jet eğitim uçağının kablo ve kancalı yakalama sistemiyle (hook) iniş yapmasını ya da mancınık sistemiyle (catapult) fırlatılmasını planlamıyor.

Çalışma tavanının 41 bin fit olması istenen uçağın 1,111 km/saat’ten daha yüksek hızlara sahip olması isteniyor.

Donanmanın yeni nesil jet eğitim uçağı programında; ABD Hava Kuvvetlerinin T-X eğitim uçağı yarışmasını kazanan Boeing-Saab T-7A ile Lockheed Martin/KAI imalatı T-50A ve Leonardo’nun T-100 eğitim uçaklarının yarışması bekleniyor. (Haberola-Necdet Gürsoy)

Boeing T-45C Goshawk

LEAVE A REPLY