“Dragon Lady” lakaplı Amerikan casus uçağı “U-2”nin eğitim versiyonu “TU-2S Dragon Lady”, 14 saat içinde 11 bin 112 km’den fazla bir mesafeyi kat ederek ABD’nin 48 bitişik eyaletinin tamamını geçti. Daha önce hiçbir U-2’nin yapmadığı, uçağın 70’nci yılına özel ve 70 bin feet irtifadaki bu uçuşta dayanıklılık rekoru kırıldı.
Tarihi uçuş, 31 Temmuz akşamı Kaliforniya, Beale Hava Kuvvetleri Üssü’nden havalanan 9. Keşif Filosu’na bağlı bir TU-2S Dragon Lady ile ilk Lockheed U-2 Dragon Lady’nin 1955 yılında Tony LeVier tarafından Nevada, Groom Gölü üzerinde gerçekleştirdiği ilk uçuştan yetmiş yıl sonra gerçekleşti.
Böylelikle bir U-2, ABD’nin 50 eyaletinden (Hawaii ve Alaska hariç) 48 bitişik eyaletinin tamamını geçerek, bu platformun şimdiye kadar denediği en uzun tek uçuşu tamamladı.
Soğuk Savaş’ın bir simgesi olan U-2, ABD ulusal savunma misyonunu desteklemek için yüksek irtifa istihbarat, keşif ve gözetleme operasyonları sağlamanın yanı sıra afet yardımı ve arama kurtarma görevlerinde de önemli roller üstlenmeye devam ediyor. 70 bin feet’in üzerindeki irtifalarda uzun uçuşlar yapabilen U-2, artık bilinen sınırlarının ötesine geçmiş oldu.
SINIRLARI ZORLAYAN DENEYİMLİ İKİ PİLOT
Dragon Lady ertesi gün Beale Hava Kuvvetleri Üssü’ne indiğinde, 14 saatten uzun bir uçuş yapmış ve 11.112 km (6.000) deniz milinden fazla yol kat ederek, sınıfındaki bir uçak için dayanıklılık rekorlarını kırmıştı.
Seçilen pilotlar, Uçuş güvenliği görevlisi ve U-2 eğitmen pilotu Cory “ULTRALORD” Bartholomew ile U-2 eğitmen pilotu ve U-2 baş pilotu Yarbay “JETHRO” idi. Uçuş, U-2’nin operasyonel menzilini sonuna kadar zorladı ve pilotları fizyolojik sınırlarının eşiğine getirdi.
11 yıl önce, gerçekten sınırlarını zorlayıp neler yapabileceğini görmek isterse, U-2’yi varsayımsal olarak ne kadar uzağa uçurabileceğini fark ettiğini belirten ULTRALORD, “Şimdi, U-2’nin 70. yıl dönümünde, 70 bin feet’te, bu uçağın gerçek yeteneklerini göstermiş olduk.” dedi.
Bu uçuş, ünlü U-2 uçağının yeteneklerini gerçek anlamda sergilemenin yanı sıra, 70 yıllık mirasını da onurlandırmak amacıyla gerçekleştirildi.
Ancak bu tür uçuşlar; gerçeğe nasıl dönüştürüleceğini anlamak için hassas bir görev planlaması yapılmadığı sürece varsayımsal olarak kalıyor. Uçuş rotalarını planlamak ve koordine etmek, acil yakıt ikmal duraklarını seçmek ve rüzgârlar, sıcaklıklar, irtifalar ve yanlış hava sahasına sınır geçmemek gibi faktörleri hesaba katmak gibi görev planlamaları yapmak zorunlu hale geliyor.