İngiltere Kraliyet Hava Kuvvetleri (RAF), BAE Systems Hawk T.Mk 1 eğitim uçağının bu hafta başlarında son uçuşlarını yapmasının ardından Leeming Üssü’ndeki 100 No’lu Filosunu resmen dağıttı. Aynı dönemde Kraliyet Donanması’nın Culdrose’daki 736 Deniz Hava Filosu da son uçuşlarını Hawk’ta gerçekleştirdi. Gelişmeler, ikonik jet eğitim uçağının Birleşik Krallık’ta askeri rollerdeki 45 yıllık kariyerine son verdi. Böylelikle birinci nesil Hawk’lardan geriye sadece RAF Akrobasi Ekibi Red Arrows’un kullandığı uçaklar kaldı.

Hawk T.Mk 1’in aşamalı olarak kullanımdan kaldırılması başlangıçta 2030 için planlanmıştı, ancak Temmuz 2021’de İngiltere Savunma Bakanlığı, Mart 2022’nin sonunda emekli olacağını açıkladı. “Red Arrows” ekibi ise 1979’dan beri işlettikleri uçağı süresiz olarak uçurmaya devam edecek, zira filo uçaklarının emekli olması, ekibin uçmasına yardımcı olabilecek uçak stoklarını şişirmiş durumda.

100 Nolu Filo’nun fotoğrafta yer alan Hawk T.Mk 1 saldırgan (aggressor) roldeki uçağının son görevlerinden biri, türün emekliliğinin başlangıcı olarak 24 Mart’ta bir gösteri uçuşu gerçekleştirmek oldu.

Hawker Siddeley’in HS.1182 tasarımı, 1971’de RAF’ın yeni gelişmiş eğitim uçağı olarak seçildi ve 175 Hawk T.Mk 1’in ilki 1976’nın sonlarında hizmete girdi. Taktik silah eğitimi için silahlı T.Mk 1A’lar olarak bir dizi sağlandı ve 1980’lerin ortalarında, acil durum hava savunucuları olarak kullanılmak üzere iki AIM-9L Sidewinder havadan havaya füze taşıma yeteneği ile değiştirildiler. Mk 50 ve Mk 60 serisi uçaklar, denizaşırı müşteriler için versiyonlardı ve Hawk, ihracat pazarında büyük başarı elde etti. Birinci nesil Hawk’lar, başta Finlandiya ve Suudi Arabistan olmak üzere azalan sayıda ihracat kullanıcısı ile hizmet vermeye devam ediyor. (Haberola-Necdet Gürsoy)

 

CEVAP VER