ABD’li helikopter imalatçısı Bell, Boeing ile ortaklaşa ürettiği V-22 Osprey tiltrotorun devlet başkanlarını taşımak için tasarlanan VIP versiyonunu geliştirmeye başlayacak.

Bugüne kadar sadece askeri uygulamalar için satılan Osprey’ler özellikle ABD Hava Kuvvetlerinde, Deniz Piyadelerinde ve ABD Donanmasında kullanılıyor. Tiltrotorun tek ihracat müşterisi olan Japonya’nın ise 17 siparişi bulunuyor.

Platformun “çok yönlü” niteliğinin ek satış fırsatları açabileceğine inanan Bell’e göre, VIP taşımacılık, potansiyel müşteriler için V-22’nin yapabileceği birçok görevden biri olarak değerlendiriliyor.

Hiçbir geliştirme faaliyeti yapılmamasına rağmen, özel VIP V-22 için mevcut seçeneklerden bazılarını değerlendirmek isteyen Bell, çeşitli kavramsal çalışmalar gerçekleştirdi.

Standart birlik taşıma konfigürasyonunda Osprey kabininde 24 personel bulunabiliyor. Ancak, üretici tarafından yayınlanan görseller kulüp koltuk ve üç kişilik kanepe dâhil çok daha geniş bir VIP düzeni gösteriyor.

SİVİL V-22 DÜŞÜNÜLMÜYOR

VIP V-22, hız ve çok yönlülüğün eşsiz kombinasyonuyla başka hiçbir uçağın kullanıcılara sağlayamayacağı vasıflara sahip olan tiltrotorla aynı özellikleri sunacak.

Ancak, Osprey’in özel bir sivil versiyonunu umanlar hayal kırıklığına uğrayacak. Zira V-22 Ortak Program Ofisinin V-22’yi sivil kullanım için sertifikalandırma gibi bir planı bulunmuyor.

Bununla birlikte devlet başkanları için bir tiltrotor arayan hükümetler, ABD’nin Dış Askeri Satış süreci yoluyla VIP V-22 edinebilecekler. ABD Savunma Güvenliği İşbirliği Ajansına göre halen 179 ülke Dış Askeri Satış faaliyetine katılmaya uygun görülüyor.

V-22, piyasadaki tek tiltrotor olmaya devam ederken, Leonardo Helikopterin yalnızca sivil uygulamalar için tasarlanan AW-609’u geliştirdiği belirtiliyor. (Haberola-Necdet Gürsoy)

Leonardo AW-609 Tiltrotor

CEVAP VER